Makaleler

Oyun sektörünün oluşturmuş olduğu etki alanı

BUGÜN kullanılan pek çok bilgisayar odaklı teknoloji, aslında oyunlar üzerine inşa edilmiş bir evrenden geliyor. Oyun veya oyun sistemlerini kullanan simülas-yonlar üzerine yapılmış çalışmalar, sanal ve artırılmış gerçeklik kavramlarını yeniden yorumlamamızı sağlıyor. Öyle ki, bindiğimiz uçaktan kullandığımız otomobile kadar her yanda bunun etkilerini görmemiz mümkün. Araç çizim yazılımlarının grafik kütüphanelerinden tutun, pilot eğitimlerinde kullanılan G kuvveti simülatörlerine kadar her yerde ilgili teknik ilerlemenin izleri bulunuyor. Bunu aslında bir domino etkisi olarak tanımlamak mümkün. Hal böyle olunca, iş hayatının her yanında oyunun tesir ettiği noktaları görebiliyoruz.

SEKTÖRLER ARASI GEÇİŞ

Sektörler iç içe geçmeye devam ediyor. Yatay entegrasyon, özellikle oyun ile ilgili alanlarda kendisini çok daha keskin ve güçlü biçimde hissettiriyor, örneğin, geçtiğimiz haftalarda dünyaca ünlü hazır üç boyutlu model hizmeti sağlayan sanal perakende devi Tur-boSquid, ShutterStock isimli fotoğraf ve video satış devinin bünyesine 75 milyon dolarlık bedelle katıldı. Mimariden sinemaya ve tüm etkileşimli ortam ürünlerine kadar hazır üç boyutlu ürün pazarının yeni devi ShutterStock oldu. Üç boyutun bir başka kolu olan baskı aşamalarındaysa, geçen yıl Italyan Beamit ile birleşen bir başka İtalyan Zare firmasının geçtiğimiz haftalarda, dişsel baskı sistemleri Proxera’nm çoğunluk hissesini aldığını; yine aynı günlerde prototip üreticilerinin en bilindiklerinden Protolabs’in, 3D Hubs isimli üç boyutlu baskı hizmet ağını 280 milyon dolara bünyesine kattığını duymuştuk.


Sektörler ne kadar iç içe bir hal alıyor değil mi? Beslendikleri nokta aslında aynı. Aynı teknik programlama yapılarının sorunlarına aranan çözümlerle ilerleyen bir teknolojiden söz ediyoruz, öte yandan, bu sektörel ilerlemelerin nihai ve güncel sonuçlarını görebilmek için daha zamana ihtiyaç var. İleride her eve bir üç boyutlu baskı makinesinin girmesi ya da girebilecek seviyede bir enformasyon ağının örülmüş olması, sektörler arasında kurulan bağlantının en net ve somut çıktısı olacak.

Oyunun beslediği ve beslendiği platformların gelişmesi sürekli biçimde kendini gösteriyor. Nasıl mı? Özellikle ücretsiz ya da tamamen açık kaynak kodlu çizim ve grafik motorları sayesinde tabii ki. Sektörün nihai çıktılarını eğlence ve eğitim alanında daha hızlı alabildiğini söylemek mümkün. Bu yüzden, sektörle bağlantılı olan olmayan pek çok firmanın hem reklam veren hem de üreten konumunda oyun sektörüne giriş yaptığını çok kere dile getiriyoruz. Görünürlük ve tutundurma kavramlarının güçlenerek çıktığı bu fırsatlar dünyası, kimine göre “demokratikleşme” neticesinde meydana geliyor. Benjamin Nicoll ve Brendan Ke-ogh, 2019’da kaleme aldıkları kitaplarında, “demokratikleşmenin, oyun odaklı yazılım süreçlerindeki basitleşme ve kullanıcılar nezdinde üretimin kolaylaşması şeklinde tarif edildiğini” belirtiyorlar. Özetle, artık herkes bir biçimde sanal ortam üretimine katkı sağlayabiliyor. Hatta firmaların bunu iş modellerini pekiştirmek için kullandıklarını dile getiriyorlar. İlerleyen yıllarda, bu iş modellerine bağlı olarak çok daha fazla kişiye ulaşan ve çok daha kolaylaşan bir üretim süreci ile karşı karşıya kalacağız. İşin sırrı, bu noktada oyundan beslenen iş kollarını kuracak ve topluma yayarak kullandırılmasını sağlayacak ortamı oluşturabilmekte gizli.

#SANALDAN GERÇEĞE

Bugün, oyunlar sadece üretim aşamasında kolaylaşmakla kalmıyor. Aynı zamanda maliyetlerin düşmeye başlamasıyla birlikte oyunların kullanım tarafındaki teknolojilerde de alternatifler ortaya çıkıyor. Böylece gerçeği en yakın biçimde simüle edebilen sistemlerle karşılaşıyoruz. Bunun en güzel örneklerinden birini, Türk bayrağını uluslararası yarış turnuvalarında dalgalandıran Cem Bölükbaşı ile gördük. Kendisini simülasyon yarışçısı olarak da tanımlayan Bölükbaşı, Çin-Hong Kong merkezli Black Arts Racing takımıyla gerçek yarış pilotu olarak F3 Asya Şampiyonası’nda yer aldı. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’nın da desteğini alan Bölükbaşı’nın sponsorları arasında Doğuş Grubu, Mavi Jeans, Rixos Otelleri ve TEM Agency yer alıyor. Bölükbaşı geçtiğimiz yıl ünlü Fİ pilotlarından Charles Leclerc ile yaptığı Fİ odaklı simülasyon yarışının da galibi olmuş. Fİ 2019 oyunuyla gerçekleşen bu yarış, Youtube’da yüz binlerce kişi tarafından izlendi. E-sporun içinden gelerek, simülasyon sistemlerini kendi gelişiminde kullanan gençleri görmek çok sevindirici. Teorilerimizin ne kadar isabetli olduğunu gösteriyor.

Gelecek hafta görüşmek üzere…

Dr. Ali Efe İralı



Etiketler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu