Bilim - Teknoloji - İnovasyon

Pandemi En Çok Oyun Sektörüne Yaradı

Dijital dünyaya olan ilginin artması

COVID-19’un hayatımızı etkilemediği bir alan yok. Birçok sektör pandemiden olumsuz yönde etkilenirken, bu krizi fırsata çeviren sektörler de yok değil. Malum evde geçirdiğimiz süreler arttı; kendimizi eve kapattık ama dünyadan bağımızı koparmamak için dijital dünyaya yöneldik. Evlerimizde kalırken, daha keyifli vakit geçirmek için dijital oyunlara yoğun ilgi gösterdik. Ayrıca e-spor gibi eğlence servislerine de yöneldik. Sektör hızlı bir şekilde büyürken, uzmanlar da talebin artmaya devam edeceğini ifade ediyor.

“BÜYÜME DEVAM EDECEK”

Pandemiyle birlikte dijital dünyaya olan ilginin arttığına dikkat çeken Multiplayer CEO’su Merthan Yalçın, “Evlerinde vakit geçirmek zorunda olan gençler, boş vakitlerinin neredeyse tamamını ya oyun oynayarak ya da Twitch, YouTube gibi platformları izleyerek geçirir oldu. Dolayısıyla oyun dünyasına olan ilgi bir , hayli arttı. Fiziksel olarak bir araya gelemediğimiz günümüz koşullarında özellikle online oyunlar sosyalleşmek için de bir araç oldu” diyor. 30-40 yaş aralığının da oyun oynama sürelerinin ve yüzdelerinin arttığını ifade eden Yalçın, daha kaliteli ve daha iyi teknik altyapı gerektiren oyunları oynamak isteyen ailelerin ırthan Yalçın ya evdeki bilgisayar ve telefonlarını değiştirdiğini ya da daha iyi donanımlı bilgisayar ya da yeni nesil konsolları almaya başladıklarını belirtiyor. “Yalçın, artan taleple birlikte markaların da oyun ve oyun içerik üreticilerine ilgisinin arttığını belirtiyor.

“Ajansımız pandemi sürecinde nefessiz çalıştı. Neredeyse her gün farklı markalardan yeni briefler alıyoruz. Bu süreçte markaların ilgisi 4-5 kat arttı. Global oyun firmalarından aldığımız veriler doğrultusunda oyun oynama oranının yüzde 30-35 arttığını söyleyebilirim” diyen Yalçın, oyun sektörü son 10 senedir hiç durmadan yükseldiğini söylüyor ve 2021’de de bu büyümenin katlanarak devam edece-ğini vurguluyor.

Türkiye’deki oyun üreten stüdyo sayısının yeni yılla birlikte artış göstereceğini savunan Yalçın, oyun üretmenin sektörün en kârlı alanı olduğunu vc bu noktaya dikkat çekilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Oyun üretiminin önemli bir ihracat kaynağı olduğunu belirten Yalçın, “Dünyaya açılmak istediğimiz için tecrübe ve birikimimizle oyun ve oyunlar üretmeye karar verdik. Amacımız Türkiye’yi gururlandıracak global projelere imza atmak. Z kuşağı ile birlikte çalışarak onlarla birlikte öğrenmeye devam ediyoruz” açıklamasını yapıyor.

“YATIRIMLAR ARTACAK”

Pandeminin tüm dünyada ve Türkiye’de mobil oyun sektörü için önemli bir ivme . yarattığını söyleyen Game Factory Kurucusu Murat Kahraman, “Hem mevcut kullanıcılarımızın oyun oynama süreleri arttı hem de daha önce oyun oynamayan yeni bir kullanıcı kitlesi kazandık” diyor. Global olarak 2020 birinci çeyrek raporlarında, geçen yıllara göre mobil oyun indirmelerinde yüzde 30 artış olduğu bilgisini veren Kahraman, bunun sadece ilk çeyrek içerisinde 13 milyardan fazla oyunun indirilmesi anlamına geldiğini söylüyor. 2021’de büyümenin devam edeceğini söyleyen Kahraman, “Türkiye’de oyun sektöründe çok önemli ve global olarak ses getiren başarılar gördük. Bu başarılar sektöre yeni kaynaklar ve yatırımlar olarak geri döndü” açıklamasını yapıyor. Kamu ve özel sektörün oyun girişimlerine ilgisinin arttığını ifade eden Kahraman, önümüzdeki dönem sektörde çok daha hızlı büyüme trendleri yakalanabileceğini söylüyor ve yeni oyun yatırımlarının artacağını belirtiyor. 2021 planlarıyla ilgili bilgi veren Kahraman sözlerini şöyle sonlandınyor:

“Geçtiğimiz yıl eğitim programlarımızda 2 binden fazla kişiyi sektöre kazandırdık. Kuluç-ka merkezimizde bin 300 aktif oyun geliştiriciye ulaştık, 60’dan fazla stüdyoyla birebir çalışma fırsatımız oldu. Yılsonunda Go-ogle ile partner olarak bir oyun ıraman hızlandırma programı başlattık. 2021’de daha fazla yatırım fonunu oyun sektörüne katmak istiyoruz. Dünya oyun sektöründe önemli bir konuma geldik. Şimdi lider ülkelerden biri olmak için daha fazla çalışmalıyız.”

MARKALARIN İLGİSİ

İnsanların özellikle bu dönemde kendilerini rahatlatmak, keyif almak ve diğer insanlarla iletişim kurabilmek için mobil oyunları tercih ettiğini ifade eden Adcolony CEO’su Warrick Billingham, “Mobil oyun tüketiminin ciddi oranda yükseldiğini görüyoruz. özellikle mobil oyunların kitleleri bir araya getiren yeni bir sosyal platforma dönüşmesinde etkisi çok fazla” diyor. Türk oyun geliştiricileri ve yayıncılarının tüm dünyada adını duyurmaya devam ettiğini aktaran Billingham, “Global şirketlerle sağlanan anlaşmalarla elde edilen başarılar bizleri gururlandırıyor. Türkiye mobil oyun sektöründe yakından takip edilmesi gereken bir güç haline geliyor” açıklamasını yapıyor. Marka ve rek-lamverenlerin de sektöre ilgisinin arttığını belirten Billingham, 2020’nin pazarlamacıların genel olarak mobil oyunlara ve oyunculara çok daha dikkat etmeye başladığı bir yıl olduğunu belirtiyor ve bu eğilimin artacağını öngörüyor. Araştırmalara göre oyun geliştiricilerinin yüzde 46’sının oyun içi reklamların 2021’de en büyük gelir getirisine sahip olacağını düşündüğüne dikkat çeken Billingham, global mobil reklam harcamaların 2021’de 290 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini ifade ediyor. Billingham “Yeni normale markalarında adapte olmalı. Bu dönemde markaların vermeleri gereken en önemli karar; hangi mecraya ne kadar yatırım yapılması gerektiği. Kullanıcılar aynı video reklamı görmek istemiyor. Bu nedenle mecraya özel içerik üretilmesi, üretilmiyorsa bile içeriklerinin mecra özelinde düzenlenmesi çok önemli.”

“MOBİL OYUNLAR BAŞTA”

Oyun sektörünün salgının olumlu etkilendiği sektörlerden biri olduğuna dikkat çeken Oyunfor Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu, “Evde geçirilen zamanın artmasıyla insanlar oyunlarla tanıştı, birçok oyun satış rekorları kırdı. Satışların artması oyun sektörüne yatırımın artmasını sağladı” diyor. Oyun sektörünün her yıl ortalama yüzde 10-15 oranında büyüdüğünü ifade eden Dumanoğlu, “Genel anlamda 2020’de yüzde 30’luk bir artış olduğunu söyleyebiliriz” açıklamasını yapıyor. 2021 beklentileri üzerine değerlendirme yapan Dumanoğlu, “Mobil oyunlar kısa sürede oyun satışlarının yüzde 50’sini oluşturur hâle geldi. Birçok firma mobil oyun alanında yatırım yapmaya başladı.

2021’de mobil oyunlar yükselişini, konsol ve PC alanlarındaki yenilikler ise oyun sektöründeki olumlu etkilerini devam ettirir” bilgilerini veriyor. Yeni yatırım planları hakkında bilgi veren Dumanoğlu, yazılım ve yazılımcı yetiştirme alanında uzun yıllardır yatırımlar yaptıklarını, bu yatırımlara paralel olarak, önümüzdeki dönemlerde mobil oyun geliştirme planları olduğunu belirtiyor.

Oyun satışları konusundaki tecrübelerini yerli oyun yapımında kullanmak istediklerini söyleyen Dumanoğlu, salgından sonra da oyunlara olan talebin artarak devam edeceğini düşünüyor.

“LOJİSTİK YATIRIMI YAPTIK”

Pandemi döneminde satışların arttığını belirten Incehesap.com Kurucu Ortağı Nurettin Erzen, “2020’nin ilk altı ayında, geçen yılın aynı dönemine oranla bilgisayar satışlarımız 3.1 kat artarken, kulaklık ve mikrofon satışlarımız 2.8 kat arttı. Kullanıcılara istedikleri bilgisayar sistemini toplama imkânı sunan PC toplama sihirbazı sayfamızda görüntülenme sayısı da 2.5 kat arttı” bilgilerini veriyor. Bu talebin artarak devam edebileceğini ifade eden Erzen, 2021’de bu ivmeyi sürdürebilmek için çok ciddi inovasyon yatırımları ve ticari yatırımlar yapmayı sürdüreceklerini belirtiyor. Artan satışlarla lojistik yatırımları yaptıklarını ifade eden Erzen, “Ayrıca ek istihdama ihtiyacımız olduğunu görüyoruz. Bu süreçte 40 personele istihdam sağlayarak 210 kişilik bir ekip olduk” açıklamasını yapıyor. Erzen, “Bu dönemde sinema sistemleri ve oyun teknolojilerine de rağbet arttı. Tüketiciler online platformda oyun oynama, film ve dizi izleme, sanal müze ziyaretleri, konser ve konferanslara katılım alışkanlığı geliştirdi. Teknoloji alanında da gaming ürünlerinin yanı sıra bilgisayar ve bilgisayar bileşenlerinin satışında artış olacağını öngörüyoruz” diyor.

“BÜYÜME KATLANARAK ARTACAK”

Fuar ve etkinliklerin ertelenmesinin sektöre olumsuz yansıdığını ifade eden Teknolojide Kadın Derneği Başkanı Zehra Öney, “Pek çok ülkeden yazılım ve donanım üreticileri, oyuncular ve birçok start-up’ın katılım gösterdiği fuarın olmayışı sektörü kötü etkiledi. Diğer taraftan Çin’den yaşanan tedarik sıkıntısı ve uluslararası ticaretin kesintilere uğraması üretimde aksamalar yarattığından fiziksel cihazların satışında düşüşler yaşandı” diyor. 2019’da 152 milyar dolar olan sektörel büyüklüğün 2025’e kadar 256 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini belirten öney, “Bu sene yaşanan büyük sıçrama ile 2025’e kalmadan tahmin edilen hacme ulaşacağını düşünüyorum. Zira, pandemi sebebiyle oyunlara harcanan zaman yüzde 45 arttı” bilgilerini veriyor.

5G ve sanal gerçeklik teknolojilerinin oyun endüstrisinde büyük değişimler yaratacağını söyleyen Öney, “Kendi oyunlarımızı hayal ederek bile tasarlayıp kolaylıkla oynayabileceğimiz günler geliyor. 2023’e kadar sektördeki gelirin 4.8 milyar dolara çıkacağı düşünülüyor. Sektör hacminin ise 5G teknolojileri ile 2023’e kadar 180 milyar dolardan 236 milyar dolara ulaşması bekleniyor” diyor. Öney, 2021’de Oyun Tasarımı ve Gamification derslerini açarak insan kaynağı tarafında altyapı oluşturmayı hedeflediklerini belirtiyor; e-ticaret, sağlık, e-finans, oyun vb. sektörlerde yaşanan gelir artışı sebebiyle yatırımların ve satın almaların devam edeceğini ve özellikle oyun pazarının 200 milyar doları aşacağını öngörüyor. Bu artışın en fazla yüzde 64.4 ile mobil oyun tarafında olmasını bekleyen öney, e-spor tarafında da çok çarpıcı artışların olduğuna dikkat çekiyor.

“BAKANLIK DESTEK VERİYOR”

Ticaret Bakanlığı tarafından verilen Bilgisayar Uygulaması Komisyon Desteği kapsamında, bilgisayar oyunu veya mobil uygulama geliştirmek isteyenlere, yazılım ve yetkin personel ihtiyacı için destek veriliyor. Bilgisayar Oyunu-Mobil Uygulama Geliştirme Desteği hakkında bilgi veren IFASTURK Eğitim Ar-Ge ve Destek Kurucusu Mesut Şenel, “Ticaret Bakanlığı’nın oyun ve uygulama girişimlerine sağladığı destekten yazılım, mobil uygulama, bilgisayar oyunu ve bilişim hizmetleri alanında faaliyet gösteren şirketler faydalanabiliyor. Uluslararası tüketiciye yönelik olarak yabancı dilde hazırlanan oyun veya uygulamalar da bu destek kapsamında.

Mobil uygulama ve oyun geliştirme desteği danışmanlığı konusunda yıllara dayanan tecrübemiz bulunuyor. Bugüne kadar yüzlerce girişimcinin oyun ve uygulama alanında destek alması ve kendi markasını oluştırmasına katkıda bulunduk. Hedefimiz, sektörün gelişimi ve üke esut şenel ekonomisindeki payının artması için daha fazla girişimciye ulaşmak” diyor.

İlhan YILMAZ / Monster Notebook Kurucu ve CEO’su
“Girişimcileri desteklemeye devam”

Küresel oyun pazarı 2020’de yüzde 19.6 büyüme kaydetti ve yaklaşık 175 milyar dolara ulaştı. Bu rakamın 2023’te 220 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Oyun ve e-spor ekosistemi 2021’de de büyümeye devam edecek. Önemli olan, yerli girişimlerin bu hareketlilikten ne denli yarar sağlayabildiği. En büyük beklentimiz, ülkemizin teknoloji ve oyun üretiminin ve ihracatının hak ettiği seviyelere ulaşması. Bu hedefle devreye aldığımız girişimcilik programımız Monster Gaming Lab ile oyun girişimcilerini destekleyeceğiz, Bilgisayar ve donanım ürünlerine yönelik talep artışı var. Bugüne dek toplam pazardan yüzde 15 pay alan oyun bilgisayarı kategorisi 2021‘de daha iddialı olacaktır. Son dönemde yurtdışı faaliyetlerimize ağırlık verdik. Geçtiğimiz Eylül’de Avrupa’nın en büyük oyun deneyim mağazasını Berlin’de açtık. Lefkoşa’da bir mağazamız mevcut. Ayrıca Dubai’de çalışmamız var. Arap coğrafyasına buradan ulaşıyor; Suudi Arabistan, Kuveyt, Mısır gibi ülkelere açılıyoruz. Bu alanlardaki yatırımlarımıza yenilerini ekleyeceğiz.

Tüm zamanların rekoru kırıldı

Sensor Tower’ın yayınladığı Store Intelligence Data Digest, 2020 ikinci çeyrek raporuna göre, dünya çapında uygulama indirme rakamları 2020’de tüm zamanların en yüksek seviyesi olan 37.8 milyar seviyesine ulaştı. App Store indirmeleri yüzde 22.6 artarak 9.1 milyara yükselirken, Google Play indirmeleri ise yüzde 34.9 büyüyerek 28.7 milyara ulaştı. Newzoo’nun yayınladığı verilere göre ise global mobil pazarında 74.9 milyar dolarla mobil oyunlar, tüm diğer uygulama türlerini geride bırakıyor.

Kadın oyuncuların sayısı arttı

Bu dönemde kadınların oyunlara olan İlgisi önceki yıllara göre ciddi oranda yükseldi. Oyunfor verilerine göre, kadınlar 2019’da toplam oyun alışverişlerinin yüzde 18’ini gerçekleştirirken 2020’de bu oran yüzde 30’a çıktı. 2020’de en çok oyun alışverişi yapan şehir İstanbul, ikinci İzmir üçüncü şehir ise Ankara. Oyun alışverişi yapan 30 yaş üstü oyuncuların sayısı geçtiğimiz yıla göre yüzde 15 artış gösterdi. 30 yaş altı oyuncular genelin yüzde 53’ünü oluştururken 30 yaş üstü oyuncular yüzde 47’sini oluşturuyor.

2020’nin en çok oynanan 15 oyunu

  • PUBG Mobile
  • World of Warcraft
  • Cali of Duty: Mobile
  • League of Legends
  • Lords Mobile
  • Counter Strike: Global Offensive
  • FIFA 2020
  • Fortnite
  • PES 2020
  • FM 2020
  • Metin2
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds
  • Valorant
  • Cali of Duty: Black Ops 4
  • Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

Kaynak: Oyunfor

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu