İş Fikirleri

Dizi Oyuncusu Olmak İstiyorum

KİŞİSEL TATMİN DE ÖNEMLİ

Peki, nedir binlerce kişiyi cast ajanslarının kapısına yığan neden? Ünlü oyuncuların dizilerden aldığı haftalık ücretin 50 bin TL’leri bulduğuna dair medyada çıkan haberler bu sebeplerden biri. Ancak bu tek başma yeterli bir açıklama değil. Hem İstanbul’da hem de Ankara’da faaliyet gösteren Maydonoz Ajans Sahibi Korkut Baran oyuncuların haftalık kazançlarının binlerce lirayı bulmasının insanları cezbettiğini belirtirken oyuncu olma dürtüsünün de cast ajanslarına başvuruda etkili olduğuna dikkat çekiyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor:


“İnsanlar, dizide izlediği kişiyle kendini kıyaslıyor, daha iyi yapabileceğini düşünüyor ve oyuncu olma isteğiyle geliyor. Kendini görmek ve tatmin etmek için de başvuran çok. Bir projeden kabul almak insanların özgüvenlerini artırıyor.”

EĞİTİM KESİNLİKLE ŞART

Mos Ajans Müdürü Serkan Özbay, Cast ajansına kayıt olmak başarı değil, sadece bir başlangıç” diye konuşuyor. Bir şeyler başarmak isteyen oyuncu adayının eğitim alması gerektiğini vurgulayan Özbay, oyunculuğun meşakkatli bir yol ve uzun bir maraton olduğunu hatırlatıp kendini geliştirmeleri yönünde oyuncu adaylarım uyarıyor.

Cast 34 Cast Direktörü Nilüfer Bülbül ise, ajanslara başvuruda farklı bir heyecan arayışının da etkili olduğunu ifade ediyor.

Ajansa başvuruda bir kriter yok. Başvurular her yaştan her profilden herkese açık. Ancak binleri bulan başvuru sayısı içinde ajansa kayıt olan kişi sayısı daha düşük. Ayda 2 bin başvuru aldıklarını söyleyen Mos Ajans Müdürü Özbay, bunun yüzde 30’unun belli kriterler çerçevesince ajansa kabul edildiğini ifade ediyor. Kendilerine başvuranların yüzde 20’sinin 40-60 yaş arası olduğunu belirten Özbay, özellikle üniversite öğrencilerinden yoğun başvuru aldıklarının altını çiziyor.

Yaklaşık 6 bin kişinin kayıtlı olduğu Cast 34 Ajansı da her ay binlerce başvuru alıyor; bunların içinde erkeklerin oranı daha yüksek. Başvuranlar arasında esnaf ve serbest meslek çalışanlarının da yer aldığını söyleyen Nilüfer Bülbül, bu anlamda profilin çok çeşitli olduğunu belirtip şöyle devam ediyor: “Ajansa başvurular çoğunlukla kulaktan kulağa yayılıyor. Bir arkadaşının ajansa kayıtlı olduğunu ve setlere gittiğini öğrenen bir başkası da heves ediyor. Setlerdeki ortamı merak edip soluğu ajansta alıyorlar.”

İDEAL YAŞ 16-27 ARASI

Maydonoz Ajans da ayda 5 ile 14 bin arasında değişen başvuru rakamlarına sahip. Ajansa kayıtlı olanlar içinde gençler de var 70 yaş üstü olanlar da. Maydonoz Ajans Sahibi Korkut Baran, ajansa kayıt için ideal yaş aralığının 16-27 olduğunu belirtirken başvuranlar arasında dış görünüşe, yeteneğe ve konuya yaklaşımlarına göre bir eleme yaptıklarını ifade ediyor. Başvurular sırasında enteresan olaylar yaşandığını da ekleyen Baran, “Yaklaşık 40 yaşında bir kadın mankenlik yapmak için ajansa başvurabiliyor. Bazen insanlara neyin neden olmayacağını anlatmakta zorlanıyoruz” diye devam ediyor. Ajansa başvuranlar yalnızca ek kazanç sağlamak isteyen öğrenciler ya da emekliler değil. Ayda 18 bin TL kazandığını söyleyen 52 yaşında bir uçak mühendisinin kendilerine başvurduğunu anlatan Baran, “Bu kişi iyi kazanıyor ancak mutlu değil. Oyunculuk yapmak hep hayali olmuş. Şimdi bununla ilgilenme şansı yakalamış” diye konuşuyor.

ÜNLÜLERLE BİRLİKTE OLMA ARZUSU

Mos Ajans Direktörü Serkan Özbay da benzer durumları kendilerinin de yaşadığını aktararak, üst düzey bir bürokratın ya da profesör doktorun kapılarını çalabildiğini anlatıyor. “Bu kişilerin motivasyonu ünlülerle beraber olmak, onlarla aynı havayı solumak” diye anlatan Özbay hatta bazılarının sırf bunun için üstüne para vermeye razı olduğunu belirtiyor. Özbay, “Beni Kurtlar Vadisi’nde oynat, istersen arkada yürüyen adam olayım ama o dizide oynayayım, üstüne para veririm” teklifinin bile geldiğini söylüyor.

Hayatlarında farklılık arayanlar yalnızca emekliler ya da hayallerini erteleyenler değil. Devlet memurları ve hatta TSK mensuplarının da başvurular arasında ciddi pay sahibi olduğunu söyleyen Baran, ancak bu mesleklere mensup kişilerin yasak nedeniyle ajansa kayıt yaptıramadıklarını belirtiyor.

İLK ADIM AJANSA BAŞVURU

Sebep ne olursa olsun ajanslara başvurmak günümüzün en popüler eylemlerinden biri haline gelmiş durumda. Ancak ajansa başvurma sürecin sadece ilk adımı. İkinci adımı ise mülakat. Başvuru yapan kişi ajansın ilgili uzmanı ile bir görüşme gerçekleştiriyor. Bu görüşmede kişinin bu işe uygun olup olmadığına bakılıyor. Yeteneği, eğilimi, hedefleri, beklentileri soruluyor.



Baran, “İşin zorluklarını anlattığımızda vazgeçenler de oluyor” diyerek her görüşmenin kayıt ile sonuçlanmadığını vurguluyor. Görüşmeden olumlu izlenimlerle çıkan kişinin önündeki üçüncü adım ise fotoğraf ve video çekimi. Profesyonel fotoğrafçılarla yapılan çekim sonrası fotoğraflar ajansın sitesine konuluyor, yapımcı ya da yönetmenlere göstermek üzere dosyalanıyor. Bu dosyaya video çekimi de konuyor. Bazı ajanslar video çekimi esnasında oyuncunun ya da oyuncu adayının kendini anlatmasını isterken bazı ajanslar herhangi bir tiyatro metninden bir bölüm okunmasını ve oynamasını isteyebiliyor.

ÜÇ AŞAMALI BİR SÜREÇ

Fotoğraf ve video çekimlerinden ücret alan da var bunu ücretsiz yapan da. Ücret alınması halinde bu, kayıt ücreti değil, fotoğraf ve video hizmeti bedeli oluyor. Fotoğraf hizmet bedeli 50 ile 100 TL arasında değişirken bazı ajanslarda bu ücret bin TL’yi bulabiliyor. Fotoğraf ve video çekimi sonrası son adım görüşmeye çağrılmayı beklemek. Bu bazen aylarca sürebiliyor. Haftalar boyu dizi, sinema ya da reklam görüşmesine gidip de iş alamayanlar çoğunluğu oluştursa da umut sona ermiyor. Bir projeden rol kapmak ajans sürecinin son halkası. Burada sözleşmeler ve kaşeler devreye giriyor.

KASTDER Yönetim Kurulu Üyesi Erol Bilge, sektörde ajans payları ile ilgili bir standart olmadığını ancak dernek olarak oyuncudan yüzde 25’e kadar, yapımcıdan da yüzde 20’ye kadar ajans payı kesilebileceği yönünde tavsiyeleri olduğunu anlatıyor. Bazı ajansların bu oranların altmda çalıştığını belirten Bilge, “Demek olarak yaptığımız iş, piyasadaki çalışma koşullarının kontrolü. Bahsettiğimiz rakamlar tavsiye niteliği taşıyor” diyor.

DIŞ GÖRÜNÜŞ TEK KRİTER DEĞİL

Şanslı olanlar bir projede yer alıyor ve bu noktada devreye sözleşmeler giriyor. Bilge’nin de belirttiği gibi ajanslar oyuncudan haftalık kaşesi üzerinden bir pay tahsil ediyor ki bu genelde yüzde 20 oluyor. Ajans bir diğer payı da yapımcıdan kesiyor, bu pay da yüzde 30’ları bulabiliyor. Oyuncunun kaşesi yer aldığı projeye göre değişiklik gösteriyor. Haftalık 3 bin TL kazanan da oluyor, 17 bin kazanan da… Bir dizide ana karakter olarak düzenli yer almanın kaşesi 5 bin ile 10 bin TL arasında değişirken, başrol için rakamlar 10 bin ile 40 bin arasında gidip geliyor. Her ne kadar telaffuz edilen rakamlar oldukça yüksek olsa da ajanslara kayıtlı olanların çok azmin bu ücretleri kazandığını hatırlatmakta fayda var.

Ajans yetkililerinin ortak görüşü oyunculuk eğitimi olmayanın oyunculuk eğitimi alması yönünde. Zira dış görünüş bir avantaj olsa da bir projede yer al mak için tek kriter değil. Doğal, samimi, sempatik ve yetenekli olmak, güzel ya da yakışıklı olmaktan daha önemli. “Oyuncuların ya da oyuncu adaylarının kendisine yatırım yapması lazım.

Eğer konuya ciddi yaklaşacak ve oyunculuk eğitimi alacaksa kişiyi ajansımıza alıyoruz’ diye konuşan Maydonoz Ajans Sahibi Korkut Baran, “Dediklerimin yüzde 60’ını yapan oyuncu olur” diyor.



Önceki sayfa 1 2 3Sonraki sayfa
Etiketler

4 Yorum

  1. Modasky kayıt oldum profilim onaylandı ne zaman teklif gelir cevap yazabilir misini? bana

  2. oyuncu manken olmak için ortamında bulunman gerek bu ortamıda modasky ‘da bulabilirsin. Kendini fark ettirmek için modasky kayıt ol. Dünya seni keşfetsin.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu